© 2019 jennifer.spangerud[at]hotmail.com

Last updated: November 2019

The Devil is in the Details

2015

Hittad tränalle (omgjord), med LED-ljus-öga och ett atypiskt könsorgan av vete- och juicepasta. Spegel och podie. Objektet är 18cm hög, 27cm bred, 14cm djup

 

Found Wooden Bear (changed), with LED-light-eye and an atypical sex organ in wheat paste. Mirror and plinth. The object is 18x27x14cm

 

 

Första i en serie av skulpturer som relaterar till könslig ambivalens. De består av leksaksdjur i trä som är omgjorda med slipmaskin och en degliknande rosaaktig pasta för att forma atypiska könsorgan. Djuren står upp-och-ner och tittar sig själva i spegeln, samtidigt som spegeln visar upp de privata delarna inför betraktaren.

 

Projektets titel är tänkt att åsyfta den uppmärksamhet vi som individer tenderar till att fästa vid detaljer som egentligen inte torde spela någon större roll. 

 

Könets placering som ett uppfläkt sår längs torsons framsida är en referens till myten om människorna som varelser med fyra armar och fyra ben, urmänniskorna, vilka levde två och två men, på grund av Zeus rädsla för deras styrka, klövs mitt itu.

 

---

 

Sexual ambivalence. Consist of a found toy animal made of wood which is redesigned with a grinder and a dough-like pinkish paste to form atypical genitalia. Standing up-side-down and watching itself in the mirror, while the mirror reveiling its private parts before the viewer.

 

The titel is supposed to seek the way we, as individuals, tend to pay too much attention to the details which really should not matter.

 

The sex's position as a wound along the front, as a ripped torso is a reference to the myth of the priomordial humans as creatures with four arms and four legs who lived two and two but, because of Zeus fear of their strength, were divided.

 

“According to Greek mythology, humans were originally created with four arms, four legs and a head with two faces. Fearing their power, Zeus split them into two separate parts, condemning them to spend their lives in search of their other halves.”
Plato - The Symposium

 

 

Part two, the horse. Cut along the stomach; wounded genital organ. Exhibited together with the bear as a comment to Johan Tobias Sergel's work The Faun at Östergötlands Museum 2016 during ALKA's interaction with the collection.

The Faun has an explicit exhibitionistic pose and ambivalent sexual organ, and the lite piece that comes out at its back makes you wonder wether it is a cut off tail or something else.